جمعه ۲۲ آبان ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۰
۰ نفر

فهیمه پناه‌آذر: گروه بازیگران، دکور، صدا و لباس نمایش حمیدرضا نعیمی روزهای پایانی تمرین و اجرا را پشت سر می‌گذرانند.

نمایش

اين نمايشنامه‌نويس و كارگردان كه با «سقراط» انبوه تماشاگران را به سالن‌هاي تاريك تئاتر كشاند، از چند روز ديگر نمايش «ترور» را در تالار اصلي تئاترشهر به صحنه مي‌برد. نعيمي در اين گفت‌وگو از متن و حاشيه نمايش خود گفته است.

  • چرا ميترا حجار از گروه جدا شد؟

بعد از سقوط پيشاني سالن اصلي تئاتر‌شهر، خانم حجارگفت كه از حضور در اين سالن مي‌ترسد و امنيت جاني ندارد. در اين مدت، يكتا ناصر را جايگزين خانم حجار كرديم و خوشبختانه گروهي خوب و منسجم داريم. به نظر من در اين سالن تا 100سال ديگر مي‌توان نمايش اجرا كرد. به هيچ وجه نگران سالن نيستم و گروه منتظر آغاز اجراست.

  • چطور شد سراغ نمايشنامه ترور رفتيد؟

اين قصه سال‌ها پيش ذهن مرا درگير كرده بود؛ واقعه‌اي بزرگ چون شهادت امام علي(ع) و كشته شدن وي به‌دست شخصيتي چون ابن‌ملجم. در يك برهه بسيار مصر شدم اين واقعه را در قالب نمايشنامه بنويسم و در اين‌باره تحقيقات زيادي انجام دادم. نزديك به 15هزار صفحه كتاب خواندم و در نهايت توانستم نمايشنامه ترور را در چند‌ماه بنويسم؛ متني كه تا امروز 6بار بازنويسي شده است.

  • ترور روايت شهادت امام علي(ع) از نگاهي ديگر است. آيا بازيگري نقش امام را بازي مي‌كند؟

شيوه اجرايي نمايش بسيار متفاوت است و در آن شخصيت حضرت علي(ع) وجود ندارد. در واقع نمايش لحظه‌اي به پايان مي‌رسد كه شمشير بر سر حضرت فرود مي‌آيد. گرچه لحظه شهادت محور اصلي نمايش است اما تماشاگر خود عمق فاجعه و اصل داستان را مي‌داند.

  • پس نمايش صرفا نگاه تاريخي ندارد؟

متأسفانه نمايش‌هاي ديني و تاريخي كه تا امروز روي صحنه رفته‌اند، كمتر به اين نگاه رسيده‌اند كه مخاطب بايد با تماشاي نمايش مابه‌ازاي امروز آن را درك كند. هميشه روي اين موضوع نقد داشتم. نمايش‌هايي كه اجرا مي‌شود در حد تاريخ باقي مانده اما بايد بگويم تاريخ كار خود را كرده و وظيفه درام‌نويس اين است كه نه‌تنها تاريخ را بازگو كند، بلكه داستان‌هاي تاريخي را روي ميز قرار دهد تا تماشاگر وقتي وارد سالن مي‌شود، يك كار تاريخي صرف نبيند. حضرت علي(ع) متعلق به 1400سال پيش نيست بلكه موضوعي است كه بايد امروز هم از او گفت. بايد شهادت ايشان را واكاوي و بررسي كرد.

  • چرا نام نمايشنامه را ترور گذاشتيد؟

ترور و تروريسم تنها متعلق به زمان حال نيست. ابن‌ملجم كسي است كه حضرت علي(ع) را به شهادت رساند و در نمايش سعي كردم به اين شخصيت بيشتر بپردازم. به نظرم يكي از جنبه‌هايي كه در درام امروز نداريم، شناختن دشمن است. دشمن‌شناسي يك اصل است كه اگر ساده با آن برخورد كنيم دچار آسيب مي‌شويم. درطول تاريخ هميشه دشمنان را ابله و نادان فرض كرديم اما من اين نگاه عاميانه را قبول ندارم. دشمنان هم كساني هستند كه در تضاد فكر و ايدئولوژيكي كه دارند دست به ترور مي‌زنند. شمر زماني از سربازان جان فداي امام علي(ع) بود اما چطور مي‌شود دست به بزرگ‌ترين جنايت تاريخ مي‌زند؟ تئاتر فضايي براي انديشه و تفكر است.

  • پس نمايش به نوعي واكاوي شخصيت ابن‌ملجم و عمل او است؟

ابن‌ملجم نماز و قرآن مي‌خواند اما ناگهان حضرت‌علي(ع) را به شهادت مي‌رساند. بنابراين ما با يك شخصيت چندلايه روبه‌رو هستيم. چنانچه حضرت محمد(ص) به اميرالمومنين(ع) فرموده بود كه تو به‌دست شقي‌ترين انسان‌ها كشته مي‌شوي و اين اتفاق افتاد. من به‌عنوان يك نويسنده مسلمان از ابن‌ملجم و كار او نفرت دارم اما نمي‌توان سطحي برخورد كرد. ترور از گذشته تا امروز وجود دارد و بزرگ‌ترين تهديد دنياست.

  • همراهي 20بازيگر براي ترور

نمايش «ترور» از 28آبان در تئاتر‌شهر اجرا مي‌شود و نعيمي معتقد است ظرفيت اجرا در شهرها و ديگر سالن‌هاي پايتخت را هم دارد. بهزاد فراهاني، يكتا ناصر، سعيد داخ، يعقوب صباحي، محمد ساربان، كاظم هژيرآزاد، بهناز نازي و... بازيگران ترور هستند كه هر روز ساعت 19روي صحنه مي‌رود. نمايش درباره زندگي و تنهايي يك تروريست است كه به قضاوت و انتخاب خود براي كشتن شك ندارد. او در مسير عمليات با دختري آشنا مي‌شود و...

کد خبر 313636

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار هنر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha